CODZIENNE ZMAGANIA

ZDROWIE DZIECKA

PORADY MEDYCZNE

ROZWÓJ DZIECKA

RODZICE

WYCHOWANIE

PIELĘGNACJA DZIECKA

ZAKUPY DLA DZIECKA

CIEKAWOSTKI

BĘDE MAMĄ

ZDROWE ODŻYWIANIE

CO JEST GRANE

CZAS SPĘDZONY Z DZIECKIEM

EDUKACJA

ALHAMBRA

ALHAMBRA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alhambra (z arabskiego „czarna wieża”) to znajdująca się na terenie Hiszpanii dawna twierdza mauretańskich kalifów, będąca jednym z nielicznych tak pięknych zabytków kultury arabskiej w Europie. Wzniesiona została przy współudziale wielu najwspanialszych budowniczych XIII-XV wiecznej Europy i półwyspu arabskiego. Jej piękno tak zauroczyło Dirka Henna (autora m.in. gry Metro), że postanowił on stworzyć grę, w której każdy będzie mógł zbudować swoją Alhambrę.

 

Opis gry

Najlepsi budowniczy z całej Europy i półwyspu arabskiego chcą zademonstrować swoje niemałe umiejętności. Poprzez zatrudnianie najodpowiedniejszych drużyn budowniczych gracze wznoszą swoje wspaniałe rezydencje, muszą jednak zawsze mieć w pogotowiu odpowiednie waluty. Nie ma bowiem znaczenia, czy robotnicy są kamieniarzami z północy, czy ogrodnikami z południa – wszyscy chcą otrzymywać należne im wynagrodzenie w ich „narodowej” walucie. Z pomocą budowniczych można konstruować wieże, obsadzać ogrody, wznosić pawilony i arkady oraz budować seraje i komnaty. Wszystko po to, aby wznieść najpiękniejszą i najwspanialszą ze wszystkich Alhambr.

 

Co w pudełku

W pudełku z grą znajduje się wiele elementów niezbędnych do budowy Alhambr:

- 6 żetonów początkowych z Fontanną Lwów

- 54 żetony budynków (seraje, wieże, komnaty, ogrody, pawilony, arkady)

- 1 plansza rynku budynków

- 1 plansza punktacji

- 12 znaczników

- 108 kart monet w czterech walutach

- 2 karty podliczania punktów

- 6 plansz zasobów graczy

- 1 woreczek

- 1 instrukcja

 

Regulamin placu budowy – zasady gry

Na początku rozgrywki każdy z grających otrzymuje swój żeton początkowy z Fontanną Lwów, 2 znaczniki w swoim kolorze, planszę zasobów oraz pewną liczbę kart monet. W międzyczasie w woreczku umieszcza się wszystkie żetony budynków oraz w specjalny sposób przygotowuje się talię dokładając w odpowiednich miejscach karty podliczania punktów. Na środku stołu umieszcza się planszę z rynkiem budynków, na której kładzione są 4 żetony budynków wylosowane z woreczka. Obok tej planszy umieszcza się 4 karty monet wylosowane z talii.

 

Podczas swojego ruchu gracz może wykonać jedną z trzech dostępnych akcji: może pobrać monety, może kupić żeton budynku lub może przeprojektować swoją Alhambrę.

 

Gracz wybierający pierwszą opcję bierze z odkrytej puli jedną kartę lub kilka kart, których suma nie może przekraczać 5 monet (nie ma przy tym znaczenia w jakiej są walucie).

 

Karty te służą graczom do kupowania żetonów budynków umieszczonych na rynku budynków. W ramach drugiej opcji gracz może zakupić budynek – jego cena jest uzależniona od wartości nadrukowanej na żetonie, a rodzaj waluty jaką gracz musi w tym celu zużyć jest wyznaczony przez miejsce na rynku budynków, w którym znajduje się zakupiony żeton.

 

Istotne przy tym jest to, że gracz nie otrzymuje „reszty” jeżeli nadpłaci za żeton. Jednakże osoby płacące dokładnie wyliczoną liczbą monet otrzymują dodatkową premię – mogą wykonać kolejny ruch (np. kupić nowy żeton).

 

Zakupiony żeton gracz dokłada do swojej Alhambry lub umieszcza na planszy zasobów. Podczas dokładania go do swojego pałacu musi pilnować, aby budynek na żetonie był zorientowany tak jak fontanna oraz aby dało się do niego dojść „na piechotę” od fontanny (drogi nie mogą blokować mury występujące na żetonach).

 

Trzecią i ostatnią opcją jaką gracz może wybrać jest przeprojektowanie Alhambry. Polega ono na usunięciu z niej jednego żetonu budynku i odłożenie go na planszę zasobów, lub na dołożeniu do Alhambry żetonu z planszy zasobów albo na zamianie jednego żetonu z Alhambry na jeden żeton z planszy zasobów.

 

Na koniec swojego ruchu gracz uzupełnia pulę monet i/lub żetony budynków na rynku budynków, a następnie kolejka przechodzi na następną osobę. Jeżeli podczas uzupełniania puli monet z talii zostanie wylosowana karta podliczania punktów normalny tok rozgrywki jest przerywany, a grający otrzymują punkty za żetony budynków, które mają w swoich Alhambrach, a także za mury otaczające ich pałac.

 

Rozgrywka kończy się kiedy w woreczku jest zbyt mało żetonów budynków, aby w pełni uzupełnić rynek. Wtedy też sprzedawane są ostatnie budynki, a zaraz potem po raz ostatni podliczane są punkty. Zwycięzcą zostaje gracz, który uzyskał najlepszy wynik, udowadniając tym samym, że jest najlepszym budowniczym, a jego Alhambra jest najpiękniejsza ze wszystkich.

 

Dla kogo jest ta gra?

Alhambra to doskonała gra dla 2-6 osób (podczas rozgrywek 2-osobowych stosuje się specjalny wariant z trzecim „wirtualnym” graczem) w wieku od 8 lat. Bez wątpienia przypadnie ona do gustu osobom lubiących kombinowanie oraz zarządzanie ograniczonymi środkami w celu osiągnięcia możliwie najlepszego rezultatu. Spodoba się także graczom lubiącym podbierać przeciwnikom upatrzone przez nich żetony i karty. Zasady tej gry są bardzo proste, ale zapewniają bardzo dużą liczbę możliwości.

 Garść ciekawostek

Osoby, które miały okazję poznać prawdziwą Alhambrę docenią niezwykle dokładne odwzorowanie budynku na elementach gry. Budynki widoczne na żetonach odpowiadają tym, które można w rzeczywistości zobaczyć na południu Hiszpanii (nie bez powodu Fontanna Lwów jest centralnym punktem naszej budowli), natomiast waluty wykorzystywane w grze dokładnie odpowiadają tym, w których wypłacano pensje budowniczym, którzy zbudowali Alhambrę.

 

Co ciekawe, oryginalny pałac został zbudowany w oparciu o prostą zależność matematyczną. Podstawą wszystkich elementów (budynków, elewacji) był kwadrat i prostokąty tworzone w oparciu o długość przekątnej kwadratu. Nawiązuje do tego kształt żetonów występujących w grze oraz rozmiary plansz.

 

Jeżeli chodzi o samą grę to od czasu swej premiery w 2003 roku Alhambra została sprzedana na świecie w ilości ponad 1 000 000 egzemplarzy i zdobyła wiele najbardziej prestiżowych nagród takich jak Spiel des Jahres  2003 (Gra roku w Niemczech), AS D’OR 2003 (Gra roku we Francji), VODEN PELI 2005 (Gra roku w Finlandii), BSG – PRISEN 2005 (Gra roku w Norwegii). Była także nominowana do nagrody gry roku w Holandii, Hiszpanii, Japonii i Czechach.

 

NOWOŚCI W ŚWIECIE ZABAWEK

WYLICZANKI

RYMOWANKI

WIERSZYKI

BAJKI DO CZYTANIA

PLAC ZABAW

    KRZYŻÓWKI

      ANGIELSKI NA WESOŁO

      Kolorowanki



      Nie przeocz żadnej
      ważnej wiadomości!
      Zapisz się już dziś!

      Partner