CODZIENNE ZMAGANIA

ZDROWIE DZIECKA

PORADY MEDYCZNE

ROZWÓJ DZIECKA

RODZICE

WYCHOWANIE

PIELĘGNACJA DZIECKA

ZAKUPY DLA DZIECKA

CIEKAWOSTKI

BĘDE MAMĄ

ZDROWE ODŻYWIANIE

CO JEST GRANE

CZAS SPĘDZONY Z DZIECKIEM

EDUKACJA

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw, owoców i picia soków

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw, owoców i picia soków

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z pewnością nie raz miałaś problemy z podaniem dziecku warzyw, owoców i niektórych soków - mały niejadek musi się po prostu przekonać do ich smaku, by potem z chęcią pałaszować kolejne zdrowe i pyszne porcje witamin. Co możesz zrobić, by zachęcić dziecko do sięgnięcia po zdrowie? Daj mu dobry przykład! Dzieci wzorują się na swoich rodzicach.

 

Warto od małego przyzwyczajać nasze dzieci do dobrych nawyków, ponieważ zdrowa dieta jest szczególnie ważna dla dzieci w wieku do lat 16 - w okresie ich dorastania oraz intensywnego rozwoju. To, czego twoje dziecko nauczy się 

w dzieciństwie, wykorzysta w przyszłości, dlatego obok codziennej porannej filiżanki kawy wypij szklankę soku pomarańczowego, który zawiera witaminę C. Pamiętaj, że zdaniem eksperta, dr. Agnieszki Jarosz „Witamina C zawarta w produktach naturalnych jest znacznie lepiej przyswajalna. Niestety, jest ona regularnie wypłukiwana z naszego organizmu. Aby utrzymać optymalny poziom tej witaminy, musimy ją dostarczać w sposób ciągły”.

 

Gdy wspólnie siadacie przy stole, aby coś zjeść przypilnuj tego, by twoje dziecko widziało, że pijesz zdrowy sok oraz jesz warzywa i owoce pełne witamin. Gdy sama nie dasz mu przykładu, twoje argumenty o konieczności jedzenia zdrowych produktów będą niewiarygodne. Dlatego każdego ranka staraj się mieć na stoliku banana, jabłko, gruszkę lub brzoskwinię, które zawierają witaminy PP, A oraz B1.

 

Dlaczego warto o tym pamiętać? Ponieważ warzywa i owoce pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu twojego dziecka, zawierając cenne składniki tj. witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. Zwłaszcza w okresie szybkiego wzrostu i rozwoju - szczególnie ważne jest dostarczanie młodemu organizmowi zawartych w owocach, warzywach i sokach witamin, składników mineralnych i błonnika. Wzrasta wtedy zapotrzebowanie na witaminę C (zawartą zwłaszcza w pietruszce, czarnej porzeczce i sokach wieloowocowych), witaminę A (znajdującą się w marchwi, morelach i sokach marchwiowych) oraz witaminy E, B1, B2, B3 i B6. Niektóre z witamin zawartych w warzywach i owocach (np. witamina C, B-karoten) wykazują działanie antyoksydacyjne (tzw. przeciwutleniacze).

 

Nie tylko rodzina, ale i rówieśnicy są dla naszych pociech wzorem do naśladowania. Gdy okazuje się, że najlepsza koleżanka czy kolega twojego dziecka nie je warzyw i owoców i nie pije soków, twoje dziecko również będzie się buntować przeciw takim posiłkom. W przypadku maluchów, najlepszą metodą jest wtedy zorganizowanie wraz z innymi rodzicami wspólnej zabawy, gdzie dzieci będą poznawały właściwości warzyw, owoców i soków. Taką okazją, może być bal,

na którym każdy będzie przebrany za warzywo lub owoc, a zadaniem dzieci będzie odgadnięcie przebrania każdego uczestnika zabawy. Wraz z innymi rodzicami możesz ustalić menu, elementami którego będą soki o różnych smakach, podane w kolorowych szklankach oraz pyszne dania warzywno - owocowe. Atutem witaminowego balu mogą być także zabawy z wykorzystaniem warzyw, owoców lub soku - twoje dziecko przekona się, że zdrowe jedzenie może być ciekawe i śmieszne. I co istotne, zabawa z innymi dziećmi przekona twoją pociechę o tym, że jego rówieśnicy również piją zdrowe soki i jedzą warzywa i owoce.

 

Zdrowe przyzwyczajenia będą procentować, gdy dziecko stanie się nastolatkiem. W okresie buntu spożywanie warzyw, owoców i picie soków będzie czymś naturalnym, a dodatkowe argumenty, które przedstawimy dziecku - moda na zdrowy tryb życia, pozytywny wpływ na ładną figurę czy kształtowanie dobrej kondycji, dodatkowo zachęcą dzieci do warzywno- owocowych potraw.

 

1. Pokaż dziecku, że jedzenie może być zabawą.

 

Zabawa dla twojego dziecka jest sposobem poznawania świata, dlatego to właśnie przez zabawę najłatwiej jest uczyć malucha zdrowych nawyków - istnieje wiele trików, które pomogą zachęcić dziecko do jedzenia warzyw, owoców i picia soków. Raz wpojone zdrowe nawyki będą dawały efekty przez długi czas! Pamiętaj o właściwych proporcjach - regularnych posiłkach i 5 porcjach warzyw, owoców lub soku dziennie. Przekonanie dziecka do częstego sięgania po owoce, warzywa oraz soki jest bardzo ważne dla jego zdrowia. Warzywa i owoce mają bowiem wszechstronnie korzystne działanie, zawierają cenne składniki: witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy.

 

A ponadto, dieta bogata w warzywa, owoce oraz soki zapewnia dobrą formę - także dzieci. Oczywiście, musisz pamiętać, że inna będzie porcja dla dziecka, inna dla osoby dorosłej, np. dla 5-latka porcja to już 1/2 banana, a dla dorosłego - cały banan. Ważne jest, abyś dostosowała porcje do całodziennego zapotrzebowania na energię i poszczególne składniki odżywcze.

 

W co więc bawić się z dziećmi, by zachęcić je do warzyw, owoców i soków?

 

Dla młodszych dzieci warzywa na kanapkach układaj tak, by tworzyły roześmiane buźki, statki z żaglami, słoneczko lub lubiane przez Twoją pociechę postaci z bajek. Zadbaj również o to, by cały posiłek ułożony na talerzu wyglądał tak, jak np. mapa prowadząca do ukrytego skarbu. Czym będą tu warzywa - to zależy tylko od Twojej wyobraźni. Podajemy kilka przykładów:

 

z ziemniaków możesz za pomocą łyżki uformować bałwanka - z guzikami z groszku, nosem z kawałeczka marchewki i kapeluszem wyciętym z pomidora

z pokrojonej rzodkiewki możesz przygotować chmurki (pomocny będzie tu niebieski talerz), z żółtej papryki - słoneczko, z sałaty - trawkę, na której znajdzie się pozostała część posiłku (np. kotlety)

z brokułów możesz ułożyć wielki, zielony las, ryba lub mięso mogą wystąpić w charakterze gleby, z której las wyrasta, a ziemniaki, ryż lub makaron mogą stać się chmurkami

krążki z pokrojonej marchewki mogą być kołami samochodu, sałata niech będzie zieloną karoserią (papryka - żółtą lub zieloną), groszek - światłami, smażony bakłażan - szybami

plaster pomidora świetnie sprawdzi się w roli słońca zachodzącego za polami ułożonymi z fasolki szparagowej.

 

Ciekawym sposobem jest również zabawa w chowanego, w której szukacie schowanych skarbów - mogą nimi być warzywa, owoce albo soki. Zadaniem twojej pociechy jest znalezienie schowanej rzeczy, zwieńczeniem zabawy będzie wspólne zjedzenie witaminowej zguby. Równie interesującą zabawą może być odgadywanie nazwy rzeczy trzymanej przez twoje dziecko w ręce. Każde warzywo może być wyzwaniem, gdy robi się to z zawiązanymi oczyma i jedynym sposobem rozwiązania zagadki jest dotykanie i próbowanie trzymanej rzeczy. Zgadywanie warzywa i owocu możesz przeplatać z określaniem smaku soku, jaki podałaś dziecku. Dla urozmaicenia zabawy możesz mieszać smaki ze sobą tworząc mixy sokowe, to z pewnością utrudni dziecku odgadnięcie jaki to sok i uczyni zabawę jeszcze bardziej ciekawą. Inny sposób przemycenia warzyw i owoców do diety maluchów to przygotowanie z nich czegoś, co dzieci uwielbiają. Np. deseru w postaci lodów z owocami i orzechami, mlecznego koktajlu z owocami (śmietana lub jogurt zmiksowane z owocami) albo sałatki z owocami, orzechami i rodzynkami. Na szczęście, z piciem soków nie ma żadnych problemów. Dzieci uwielbiają kolorowe i orzeźwiające smaki. Gdy, dodatkowo, podamy dziecku sok w szklance o ciekawym kształcie, mamy gwarancję, że nasza pociecha na pewno przyswoi porcję witamin.

 

2. Przygotuj z dzieckiem wspólny posiłek

 

Gotowanie z dzieckiem to nie tylko doskonały pomysł na wspólne spędzanie czasu. Gdy masz do przygotowania posiłek warto zaangażować w jego wykonanie swoje dziecko - przydzielanie obowiązków dzieciom uczy je odpowiedzialności.

W dodatku, podczas wspólnej pracy, możesz przekazywać pociechom zdrowe nawyki żywieniowe. Co ważne, w trakcie wspólnego gotowania, twoje dziecko może spróbować wielu nowych potraw, dzięki czemu jego dieta staje się bardziej różnorodna i bogata w wartościowe składniki.

 

Wspólne gotowanie możesz zacząć od układania listy zakupów. Zwróć uwagę na to, by znalazły się na niej różnorodne warzywa, owoce i soki. Wytłumacz dziecku, że nie wystarczy tylko jeden rodzaj produktu, ważna jest ich wielość. Każdemu nudzą się potrawy, które zbyt często pojawiają się na stole. Nie inaczej jest z owocami. Zatem jeśli najczęściej sięgasz po jabłka, mandarynki, banany lub pomarańcze, to zapomnij o nich na jakiś czas, zrezygnuj z tej monotonii i daj szansę innym - może sezonowym smakołykom.

 

Truskawki, maliny, jagody, porzeczki, agrest czy rabarbar są pyszne i tanie. Można je podawać zarówno solo, na deser z domieszką śmietanki lub jako owocowy składnik ciast, galaretek czy musów. Ale owoce to również soki. Dbaj o to, by pić je jako porcję owocowo-warzywną oraz aby Twoje dziecko regularnie po nie sięgało. I nie musi być to tylko sok pomarańczowy - zaproponuj dziecku urozmaicenie i np. zrobioną specjalnie ciekawą kompozycję bananowo - porzeczkową lub soki marchwiowo-owocowe.

 

Podczas zakupów wytłumacz dziecku, co jest ważne przy wybieraniu owoców, warzyw i soków. Zwróć uwagę w przypadku warzyw i owoców na świeżość produktów oraz to, czy są uszkodzone. Gdy wraz z dzieckiem wybierasz sok, wytłumacz mu, dlaczego soki są zdrowe, pokaż, jak wiele jest różnych smaków i pozwól mu samodzielnie wybrać taki smak, na jaki ma ochotę. Jakie potrawy możesz przygotować wraz ze swoją pociechą? Na pewno musisz dostosować poziom zadań do wieku swojego dziecka. Dla najmłodszych dobrym pomysłem będzie wspólne przygotowanie sałatki - gdy ty będziesz kroić składniki, twoje dziecko może mieszać je ze sobą. Podczas robienia kanapek, maluszek może ozdabiać je różnymi warzywami - papryką czy ogórkiem pokrojonym w paseczki. Starsze dzieci mogą wykonywać trudniejsze zadania, jak obieranie jabłek obieraczką. Oczywiście, wcześniej musisz pokazać mu, jak bezpiecznie używać tego urządzania.

 

Przy przygotowywaniu posiłków zawsze możesz znaleźć proste czynności, w które warto zaangażować dziecko. Przy okazji wspólnej pracy, warto wykorzystać sytuację i postawić na stole szklankę soku, dla siebie i dla dziecka. Wspólne gotowanie w towarzystwie smacznego i zdrowego soku z pewnością stanie się rytuałem, do którego chętnie będziecie powracać.

 

Podczas wspólnego gotowania musisz pamiętać o 3 ważnych elementach:

 

Zarówno ty, jak i twoje dziecko musicie dokładnie myć ręce przed przygotowywaniem posiłków.Brzmi to banalnie, ale to właśnie przez brudne ręce roznoszone są zarazki;

Nie stawiaj gorących garnków czy patelni na krawędzi blatu czy stołu. Gorące uchwyty garnków odwracaj w stronę ściany, a gdy nie używasz zbyt wielu naczyń jednocześnie, odstaw gorące garnki w głąb kuchenki;

Po skończonej pracy wyłącz mikser, toster i inne niebezpieczne dla dziecka urządzenia.

 

Wspólne gotowanie może być wielką przygodą dla twojego dziecka, a ty możesz wykorzystać ten czas do pokazania, jak ważne i... łatwe jest zdrowe odżywanie się.

 

 

źródło: biomedical.pl

 

CODZIENNE ZMAGANIA

ZDROWIE DZIECKA

PORADY MEDYCZNE

ROZWÓJ DZIECKA

RODZICE

WYCHOWANIE

PIELĘGNACJA DZIECKA

ZAKUPY DLA DZIECKA

CIEKAWOSTKI

BĘDE MAMĄ

ZDROWE ODŻYWIANIE

CO JEST GRANE

CZAS SPĘDZONY Z DZIECKIEM

EDUKACJA



Nie przeocz żadnej
ważnej wiadomości!
Zapisz się już dziś!

Partner